Main Article Content
Abstract
This research aims to analyze the verses of the Qur'an more deeply regarding the creation and order of the universe, linking them with mathematical concepts, and attempting to integrate them with modern physics findings. This study employs library research, which falls under qualitative descriptive research. The author collects literature data to record, read, and manage research materials consisting of articles on mathematics and physics from an Islamic perspective, the Qur'an, and interpretations. The results show that the Qur'an provides profound insights into the marvels of the universe's creation by Allah. Concepts such as the creation of the heavens and the earth aligning with the Big Bang theory, as well as the implications of Newton's gravitational principles in maintaining the stability of the universe, analogies about the earth as a place of rest or swing also reflect scientific discoveries about the rotation and revolution of the earth. Furthermore, the process of rainfall and the water cycle, as well as descriptions of two seas meeting but not mixing, indicate harmony in the universe. Finally, interpretations of scientific principles such as tidal phenomena as part of the signs of Allah's power in governing the universe are also found in the Qur'an.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Abdussakir. (n.d.). Pentingnya Matematika dalam Pemikiran Islam. Department of Mathematics State Islamic University of Malang.
- Abrori, S. Z. (2019). Konsep Hujan dalam Al-Qur’an dan Relevansinya dalam Pelestarian Lingkungan. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo.
- Adriani, D. P. (2019). Al Quran sebagai Wahyu dan Inspirasi Matematika.
- bin Abdul Hapiz, M. I., binti Hissham, A. binti I. N., binti Mohd Suhaimi, A. binti A. K. S., & binti Md Yusof, N. A. (2022). Hubungan Ilmu Fisik dan Pendidikan Islam Melalui Ayat Al-Qur’an. Jurnal Agama Dan Hak Azazi Manusia, 11(1).
- Hidayat, A., Sudarsono, B., & Sasmito, B. (2014). Survei Bathimetri Untuk Pengecekan Kedalaman Perairan Wilayah Pelabuhan Kendal. Jurnal Geodesi Undip, 3(1).
- Hula, I. R. N., Gunawan, M. R., Boham, H., & Podungge, M. (2023). Tafsir Tarbawi: Pendidikan Fisika dalam Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 3(1), 189.
- Muhammad, J. bin A. A.-M., & ’Abdurrahman Al-Mutbhr Jalaluddin bin Abi Bakar As-Suyuti. (n.d.). Tafsir Al-Qur’an Al-’Adzim Lil Imam Al-Jalalain (Vols. 1 & 2). Imarotullah.
- Pendra, T. (2012). Klasifikasi Ayat-Ayat Al-Qur’an yang Memuat Konsep Matematika. Uin Maulana Malik Ibrahim Malang.
- Qamaruzzaman. (2016). Gerhana dalam Perspektif Islam dan Astronomi. Empirisma, 25(2).
- Rahayu, D. D. P. (2023). Proses Terjadi Siklus Air.
- Rotasi dan Revolusi Bumi di Al-Quran. (2014). Ilmualqur’an.Com/Keajaiban Islam.
- Samsurrohman. (2014). Pengantar Ilmu Tafsir (1st ed.). AMZAH.
- Soimah, W., & Fitriana, E. (2020). Konsep Matematika ditinjau dari Perspektif Al-Qur’an. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 131–135.
- Supriyadi, K. (2021a). Matematika dalam Al-Qur’an. Andragogi, 3(1), 36–37.
- Supriyadi, K. (2021b). Matematika dalam Al-Qur’an. Andragogi Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 35–51.
- Tafsir Surah An-Nazi’at ayat 27-33. (n.d.). Tafsir Ibnu Katsir.
- Ulumiyah, M. S. B. (2020, December 13). Tafsir Surat Ar-Rahman Ayat 19-21: Fenomena Pertemuan Dua Lautan. Tafsiralquran.Id.
- Wreta, A. (2022, August 19). Teori Big Bang: Pengertian, Penemu, dan Proses Terbentuknya Baca artikel detikjabar, “Teori Big Bang: Pengertian, Penemu, dan Proses Terbentuknya.” Detikjabar.
References
Abdussakir. (n.d.). Pentingnya Matematika dalam Pemikiran Islam. Department of Mathematics State Islamic University of Malang.
Abrori, S. Z. (2019). Konsep Hujan dalam Al-Qur’an dan Relevansinya dalam Pelestarian Lingkungan. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo.
Adriani, D. P. (2019). Al Quran sebagai Wahyu dan Inspirasi Matematika.
bin Abdul Hapiz, M. I., binti Hissham, A. binti I. N., binti Mohd Suhaimi, A. binti A. K. S., & binti Md Yusof, N. A. (2022). Hubungan Ilmu Fisik dan Pendidikan Islam Melalui Ayat Al-Qur’an. Jurnal Agama Dan Hak Azazi Manusia, 11(1).
Hidayat, A., Sudarsono, B., & Sasmito, B. (2014). Survei Bathimetri Untuk Pengecekan Kedalaman Perairan Wilayah Pelabuhan Kendal. Jurnal Geodesi Undip, 3(1).
Hula, I. R. N., Gunawan, M. R., Boham, H., & Podungge, M. (2023). Tafsir Tarbawi: Pendidikan Fisika dalam Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 3(1), 189.
Muhammad, J. bin A. A.-M., & ’Abdurrahman Al-Mutbhr Jalaluddin bin Abi Bakar As-Suyuti. (n.d.). Tafsir Al-Qur’an Al-’Adzim Lil Imam Al-Jalalain (Vols. 1 & 2). Imarotullah.
Pendra, T. (2012). Klasifikasi Ayat-Ayat Al-Qur’an yang Memuat Konsep Matematika. Uin Maulana Malik Ibrahim Malang.
Qamaruzzaman. (2016). Gerhana dalam Perspektif Islam dan Astronomi. Empirisma, 25(2).
Rahayu, D. D. P. (2023). Proses Terjadi Siklus Air.
Rotasi dan Revolusi Bumi di Al-Quran. (2014). Ilmualqur’an.Com/Keajaiban Islam.
Samsurrohman. (2014). Pengantar Ilmu Tafsir (1st ed.). AMZAH.
Soimah, W., & Fitriana, E. (2020). Konsep Matematika ditinjau dari Perspektif Al-Qur’an. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 131–135.
Supriyadi, K. (2021a). Matematika dalam Al-Qur’an. Andragogi, 3(1), 36–37.
Supriyadi, K. (2021b). Matematika dalam Al-Qur’an. Andragogi Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 35–51.
Tafsir Surah An-Nazi’at ayat 27-33. (n.d.). Tafsir Ibnu Katsir.
Ulumiyah, M. S. B. (2020, December 13). Tafsir Surat Ar-Rahman Ayat 19-21: Fenomena Pertemuan Dua Lautan. Tafsiralquran.Id.
Wreta, A. (2022, August 19). Teori Big Bang: Pengertian, Penemu, dan Proses Terbentuknya Baca artikel detikjabar, “Teori Big Bang: Pengertian, Penemu, dan Proses Terbentuknya.” Detikjabar.