Main Article Content
Abstract
The rapid development of information technology has led to the proliferation of information circulating in the digital era, both valid and invalid information. This phenomenon requires the ability of individuals to sort and evaluate the information sharply by applying critical thinking. This study aims to examine the verses of the Qur'an that are in line with the principles and theories of critical thinking and their implementation to problems in the digital era through a thematic interpretation approach. The research method used in this study is a literature study (library research) with a qualitative approach. The results of this study explain that the verses of the Qur'an and also interpretations that are in line with the concept of critical thinking are found in Q.S. Al-Hujurat: 6, Q.S. Al-Isra: 36, Q.S. Maryam: 42, Q.S. Az-Zumar: 18, Q.S. An-Nahl: 125, Q.S. Al-Baqarah: 170 and Q.S. An-Nisa: 135. The interpretation of these verses explains the importance of verifying information (tabayyun), healthy skepticism, rational thinking, being selective about information, being open-minded, and also being objective in thinking and acting.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
- A. Hassan. (1956). Tafsir Al-Furqan. Al-Ikhwan.
- Abadi, P. N., Akbar, Z., & Fitri, S. (2019). Evektifitas Teknik Peta Pikiran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(3), 235–246.
- Abu Ja’far Muhammad Bin Jarir Ath-Thabari. (2007). Tafsir Ath-Thabari. Pustaka Azzam.
- Ach Maulidi, Muhammad Wisnu Girindratama, & Hari Hananto. (2025). Can Forensic Accounting as a “Science” Prevent Fraud?; Implications for the Undergraduate Accounting Curriculum in Indonesia. AKUNESA: Jurnal Akuntansi Unesa, 13(03).
- Agus Wibowo. (2023). Kemampuan Berpikir Kritis. Yayasan Prima Agus Teknik Bekerja sama dengan Universitas Sains & Teknologi Komputer (Universitas STEKOM).
- Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, Ashfiya Nur Atqiya, Hilmi Khoiri Thohir, Natasha Aurelia Ramadhani, & Rosya Ahya Sabilaa. (2025). Etika Komunikasi dalam Islam: Analisis terhadap Konsep Tabayyun dalam Media Sosial. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora, 3(2), 224–232. https://doi.org/10.59246/aladalah.v3i2.1315
- Alfi, C., & Amirudin, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Geografi Berbasis Masalah Dengan Blended Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 597–602.
- Arentania, M. N., Afriliani, C., Razzaq, A., & Nugraha, M. Y. (2025). Peran Literasi Digital Dalam Menangkal Hoaks Keagamaan Di Media Sosial Pada Remaja. 2.
- Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32.
- Baharuddin. (2007). Paradigma Psikologi Islami: Studi Tentang Elemen Psikologi Dari Al-Qur’an. Pustaka Pelajar.
- Cynthia, R. E., & Sihotang, H. (2023). Melangkah Bersama di Era Digital: Pentingnya Literasi Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik. 7.
- Departemen Agama RI. (2011). Al-Qur'an Dan Tafsirnya (Edisi yang Disempurnakan). diterbitkan oleh Widya Cahaya.
- Dewi Nurjanah. (2022). Literasi Informasi Keagamaan pada Media Digital Generasi Z UIN Walisongo Semarang. UIN Walisongo.
- Ekbal Santoso. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Prodi PPKN Melalui Metode Pembelajaran Problem Solving Pada Matakuliah Pendidikam Budi Pekerti Di Universitas PGRI Adi Buana PSDKU Blitar. JOEL Journal of Educational and Language Research, 1(12).
- Enghariano, D. A. (2019). Tafakkur Dalam Perspektif Al-Qur'an. Jurnal el-Qanuniy: Jurnal Ilmu-Ilmu Kesyariahan dan Pranata Sosial, 5(1), 134–148.
- Fadillah, A. A., Melyana, A., Anggraeni, A. N., Afiyah, A. D., Nuraeni, E., Amalya, L., Pratama, R., Hafidzoh, S., & Wulandari, S. (2022). Membangun Critical Thinking Pembelajaran Di Era Digital. 2.
- Fakhruddin Al-Razi. (n.d.). Mafātīḥ al-Ghayb.
- Fikri, M., & Munfarida, E. (2023). Konstruksi Berpikir Kritis dalam Pendidikan Islam: Analisis Tafsir Maudhu’i Berdasarkan Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(1), 108–120.
- Haikal, H. (2021). Meningkatkan Kemampuan Critical Thinking Menggunakan Focus Group Discussion Siswa Tahun Pertama Smp Ma’arif Kota Metro. Berkala Ilmiah Pendidikan, 1(2), 73–78. https://doi.org/10.51214/bip.v1i2.102
- Hamdani. M, Prayitno B.A, & Karyanto. P. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen. Proceeding Biology Education Conference, 16(1), 139–145.
- Hardika Saputra. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. Perpustakaan IAI Agus Salim, 2(3).
- Haromain, I., & Hakim, L. (2023). Tafakkur Spiritual dalam Perspektif Al Quran dengan Metode Tafsir Tematik. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 11.
- HENRA. (n.d.). Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Semester 6 Pada Program Studi Tadris Ilmu Pengetahuan Sosial IAIN Parepare. Institut Agama Islam Negeri (IAIN).
- Hidayah, R., Salimi, Moh., & Susiani, T. S. (2017). Critical Thinking Skill: Konsep Dan Indikator Penilaian. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 1(2), 127–133. https://doi.org/10.30738/tc.v1i2.1945
- Hodri, H. (2015). Penafsiran Akal dalam al-Qur’an. MUTAWATIR, 3(1), 1. https://jurnalfuf.uinsa.ac.id/index.php/mutawatir/article/view/954
- https://goodstats.id/article/rendahnya-kemampuan-berpikir-kritis-tantangan-besar-dalam-menghadapi-era-digital-indonesia-VAcPY
- Ibnu Katsir. (1923). Tafsir Al-Qur’an Al-Azhim. Mu’assasah Daar al-hilaal.
- Imam As-Syaukani,. (2008). Tafsir Fathul Qadir. Pustaka Azzam.
- Ismail, M. (2014). Konsep Berpikir Dalam Al-Qur'an Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Akhlak. XIX(02).
- Khoirur Rifqi Robiansyah. (2019). Tadabbur Dalam Al-Qur’an (Perspektif Semantik Toshihiko Izutsu). UIN Syarif Hidayatullah.
- Linda Zakiah & Ika Lestari. (2019). Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. ERZATAMA KARYA ABADI.
- M. Abduh dan Rasyid Ridha. (n.d.). Tafsir Al-Manar.
- M. Quraish Shihab,. (2002a). Tafsir Al-Mishbah Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Lentera Hati.
- M. Quraish Shihab. (2002b). Tafsir Al-Mishbah Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Lentera Hati.
- Muhamad Aroka Fadli. (2017). Konsepsi Tafaqquh Dalam Perspektif Al-Qur'an. Institut Perguruan Tinggi Ilmu Al-Qur'an.
- Murti, D. B. (n.d.). Berpikir Kritis (Critical Thinking). Fakultas Kedokteran Universitas Sebelas Maret.
- Nafi’, N. A., Mufid, M. A., Zainuddin, A., & Rohtih, W. A. (2023). Konsep berpikir Kritis Perspektif Imam Fakhruddin Ar-Razi (Interpretasi Qs. Ali Imran: 190-191 dan Qs. Az-Zumar:18). Open Access, 01(02).
- Nawawi Al-Bantani. (n.d.). Marah Labid.
- Niluh Junia Eka Sari, I Made Awanita, & I Ketut Angga Irawan. (2020). Pola Program Berpikir Kritis (Critical Thinking) Dalam Ruang Belajar Mengajjar Era Abad 21 (Studi Pada Pasraman Kota Tangerang). Jurnal Pasupati, 7(1).
- Nimah, S., & Hamzah, A. (2019). Perspektif Al-Qur’an Tentang Tadabbur. Jurnal Al-Mubarak: Jurnal Kajian Al-Qur’an dan Tafsir, 4(1), 58–71. https://doi.org/10.47435/al-mubarak.v4i1.61
- Hamka. (2001). Tafsir Al-Azhar (Cetakan Keempat). Kerjaya Printing Industries Pte Ltd.
- Rojatul Jannah. (2023). Tadabbur Al-Qur'an Dalam Menghafal Ayat-Ayat Tajsim (Studi Kritis Terhadap Metode Kauny). Pascasarjana Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
- Sarnoto, A. Z., & Rahmawati, S. T. (2022). Isyarat Kecerdasan Verbal Dalam Al-Qur'an. Jurnal Statement : Media Informasi Sosial dan Pendidikan, 11(1), 1–13.
- Sayyid Quthb. (2003). Tafsir Fi Zhilalil Qur’an. Gema Insani.
- Sembiring, I. M. (2021). Model-Model Berpikir Sistem Dalam Pendidikan Islam: Studi Analisis Ayat-Ayat Al-Qur'an. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 67–86.
- Septina, S., Sari, R., & Akbar, A. (2024). Keutamaan Tadabbur Dalam Al-Qur'an. Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 3(6).
- Sugiarti, M. I., & Dwikoranto, D. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Melalui Pembelajaran Blended Inquiry Learning Berbantuan Schoology Pada Pembelajaran Fisika: Literature Review. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 12(1), 49–62. https://doi.org/10.20527/quantum.v12i1.10262
- Sugiono. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
- Syamsul Huda Rohmadi. (2018). “Pengembangan Berpikir Kritis (Critical Thinking): Dalam Al-Qur'an Perspektif Psikologi Pendidikan.” Jurnal Psikologi Islam, 5(1), 27–36.
- Tengku Jamil, T. N. H., Abd Khafidz, H., & Osman, K. (2019). Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Pendekatan Tadzakkur. ‘Abqari Journal, 33–45. http://abqarijournal.usim.edu.my/index.php/abqari/article/view/191
- Teungku Muhammad Hasbi Ash-Shiddieqy. (2002). Tafsir Al-Qur’anul Majid An-Nuur. PT. Pustaka Rizki Putra.
- Thoha, M. A., Hasibuan, Z. A., & Ardianti, S. (2023). Studi Literatur: Tafakkur dan Syukur dalam Kehidupan. ANWARUL, 3(5), 856–866.
- Triani, D. A., & Hermanto, M. (2020). Implementation of Syawir Method in Improving Critical Thinking Pattern of Santri in Islamic Boarding School Fathul ‘Ulum Kwagean, Kepung, East Java. Educan : Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 81. https://doi.org/10.21111/educan.v4i1.3992
- Winarti, E. R., & Waluya, B. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Problem Based Learning Dengan Peer Feedback Activity. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(2), 197–207.
- Zein, A. (2018). Tafsir Al-Qur'an Tentang Akal (Sebuah Tinjauan Tematis). Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alquran dan Tafsir, 2(2), 233. https://doi.org/10.32505/tibyan.v2i2.392
References
A. Hassan. (1956). Tafsir Al-Furqan. Al-Ikhwan.
Abadi, P. N., Akbar, Z., & Fitri, S. (2019). Evektifitas Teknik Peta Pikiran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(3), 235–246.
Abu Ja’far Muhammad Bin Jarir Ath-Thabari. (2007). Tafsir Ath-Thabari. Pustaka Azzam.
Ach Maulidi, Muhammad Wisnu Girindratama, & Hari Hananto. (2025). Can Forensic Accounting as a “Science” Prevent Fraud?; Implications for the Undergraduate Accounting Curriculum in Indonesia. AKUNESA: Jurnal Akuntansi Unesa, 13(03).
Agus Wibowo. (2023). Kemampuan Berpikir Kritis. Yayasan Prima Agus Teknik Bekerja sama dengan Universitas Sains & Teknologi Komputer (Universitas STEKOM).
Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, Ashfiya Nur Atqiya, Hilmi Khoiri Thohir, Natasha Aurelia Ramadhani, & Rosya Ahya Sabilaa. (2025). Etika Komunikasi dalam Islam: Analisis terhadap Konsep Tabayyun dalam Media Sosial. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora, 3(2), 224–232. https://doi.org/10.59246/aladalah.v3i2.1315
Alfi, C., & Amirudin, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Geografi Berbasis Masalah Dengan Blended Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 597–602.
Arentania, M. N., Afriliani, C., Razzaq, A., & Nugraha, M. Y. (2025). Peran Literasi Digital Dalam Menangkal Hoaks Keagamaan Di Media Sosial Pada Remaja. 2.
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32.
Baharuddin. (2007). Paradigma Psikologi Islami: Studi Tentang Elemen Psikologi Dari Al-Qur’an. Pustaka Pelajar.
Cynthia, R. E., & Sihotang, H. (2023). Melangkah Bersama di Era Digital: Pentingnya Literasi Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik. 7.
Departemen Agama RI. (2011). Al-Qur'an Dan Tafsirnya (Edisi yang Disempurnakan). diterbitkan oleh Widya Cahaya.
Dewi Nurjanah. (2022). Literasi Informasi Keagamaan pada Media Digital Generasi Z UIN Walisongo Semarang. UIN Walisongo.
Ekbal Santoso. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Prodi PPKN Melalui Metode Pembelajaran Problem Solving Pada Matakuliah Pendidikam Budi Pekerti Di Universitas PGRI Adi Buana PSDKU Blitar. JOEL Journal of Educational and Language Research, 1(12).
Enghariano, D. A. (2019). Tafakkur Dalam Perspektif Al-Qur'an. Jurnal el-Qanuniy: Jurnal Ilmu-Ilmu Kesyariahan dan Pranata Sosial, 5(1), 134–148.
Fadillah, A. A., Melyana, A., Anggraeni, A. N., Afiyah, A. D., Nuraeni, E., Amalya, L., Pratama, R., Hafidzoh, S., & Wulandari, S. (2022). Membangun Critical Thinking Pembelajaran Di Era Digital. 2.
Fakhruddin Al-Razi. (n.d.). Mafātīḥ al-Ghayb.
Fikri, M., & Munfarida, E. (2023). Konstruksi Berpikir Kritis dalam Pendidikan Islam: Analisis Tafsir Maudhu’i Berdasarkan Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(1), 108–120.
Haikal, H. (2021). Meningkatkan Kemampuan Critical Thinking Menggunakan Focus Group Discussion Siswa Tahun Pertama Smp Ma’arif Kota Metro. Berkala Ilmiah Pendidikan, 1(2), 73–78. https://doi.org/10.51214/bip.v1i2.102
Hamdani. M, Prayitno B.A, & Karyanto. P. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen. Proceeding Biology Education Conference, 16(1), 139–145.
Hardika Saputra. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. Perpustakaan IAI Agus Salim, 2(3).
Haromain, I., & Hakim, L. (2023). Tafakkur Spiritual dalam Perspektif Al Quran dengan Metode Tafsir Tematik. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 11.
HENRA. (n.d.). Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Semester 6 Pada Program Studi Tadris Ilmu Pengetahuan Sosial IAIN Parepare. Institut Agama Islam Negeri (IAIN).
Hidayah, R., Salimi, Moh., & Susiani, T. S. (2017). Critical Thinking Skill: Konsep Dan Indikator Penilaian. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 1(2), 127–133. https://doi.org/10.30738/tc.v1i2.1945
Hodri, H. (2015). Penafsiran Akal dalam al-Qur’an. MUTAWATIR, 3(1), 1. https://jurnalfuf.uinsa.ac.id/index.php/mutawatir/article/view/954
Ibnu Katsir. (1923). Tafsir Al-Qur’an Al-Azhim. Mu’assasah Daar al-hilaal.
Imam As-Syaukani,. (2008). Tafsir Fathul Qadir. Pustaka Azzam.
Ismail, M. (2014). Konsep Berpikir Dalam Al-Qur'an Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Akhlak. XIX(02).
Khoirur Rifqi Robiansyah. (2019). Tadabbur Dalam Al-Qur’an (Perspektif Semantik Toshihiko Izutsu). UIN Syarif Hidayatullah.
Linda Zakiah & Ika Lestari. (2019). Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. ERZATAMA KARYA ABADI.
M. Abduh dan Rasyid Ridha. (n.d.). Tafsir Al-Manar.
M. Quraish Shihab,. (2002a). Tafsir Al-Mishbah Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Lentera Hati.
M. Quraish Shihab. (2002b). Tafsir Al-Mishbah Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Lentera Hati.
Muhamad Aroka Fadli. (2017). Konsepsi Tafaqquh Dalam Perspektif Al-Qur'an. Institut Perguruan Tinggi Ilmu Al-Qur'an.
Murti, D. B. (n.d.). Berpikir Kritis (Critical Thinking). Fakultas Kedokteran Universitas Sebelas Maret.
Nafi’, N. A., Mufid, M. A., Zainuddin, A., & Rohtih, W. A. (2023). Konsep berpikir Kritis Perspektif Imam Fakhruddin Ar-Razi (Interpretasi Qs. Ali Imran: 190-191 dan Qs. Az-Zumar:18). Open Access, 01(02).
Nawawi Al-Bantani. (n.d.). Marah Labid.
Niluh Junia Eka Sari, I Made Awanita, & I Ketut Angga Irawan. (2020). Pola Program Berpikir Kritis (Critical Thinking) Dalam Ruang Belajar Mengajjar Era Abad 21 (Studi Pada Pasraman Kota Tangerang). Jurnal Pasupati, 7(1).
Nimah, S., & Hamzah, A. (2019). Perspektif Al-Qur’an Tentang Tadabbur. Jurnal Al-Mubarak: Jurnal Kajian Al-Qur’an dan Tafsir, 4(1), 58–71. https://doi.org/10.47435/al-mubarak.v4i1.61
Hamka. (2001). Tafsir Al-Azhar (Cetakan Keempat). Kerjaya Printing Industries Pte Ltd.
Rojatul Jannah. (2023). Tadabbur Al-Qur'an Dalam Menghafal Ayat-Ayat Tajsim (Studi Kritis Terhadap Metode Kauny). Pascasarjana Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Sarnoto, A. Z., & Rahmawati, S. T. (2022). Isyarat Kecerdasan Verbal Dalam Al-Qur'an. Jurnal Statement : Media Informasi Sosial dan Pendidikan, 11(1), 1–13.
Sayyid Quthb. (2003). Tafsir Fi Zhilalil Qur’an. Gema Insani.
Sembiring, I. M. (2021). Model-Model Berpikir Sistem Dalam Pendidikan Islam: Studi Analisis Ayat-Ayat Al-Qur'an. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 67–86.
Septina, S., Sari, R., & Akbar, A. (2024). Keutamaan Tadabbur Dalam Al-Qur'an. Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 3(6).
Sugiarti, M. I., & Dwikoranto, D. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Melalui Pembelajaran Blended Inquiry Learning Berbantuan Schoology Pada Pembelajaran Fisika: Literature Review. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 12(1), 49–62. https://doi.org/10.20527/quantum.v12i1.10262
Sugiono. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Syamsul Huda Rohmadi. (2018). “Pengembangan Berpikir Kritis (Critical Thinking): Dalam Al-Qur'an Perspektif Psikologi Pendidikan.” Jurnal Psikologi Islam, 5(1), 27–36.
Tengku Jamil, T. N. H., Abd Khafidz, H., & Osman, K. (2019). Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Melalui Pendekatan Tadzakkur. ‘Abqari Journal, 33–45. http://abqarijournal.usim.edu.my/index.php/abqari/article/view/191
Teungku Muhammad Hasbi Ash-Shiddieqy. (2002). Tafsir Al-Qur’anul Majid An-Nuur. PT. Pustaka Rizki Putra.
Thoha, M. A., Hasibuan, Z. A., & Ardianti, S. (2023). Studi Literatur: Tafakkur dan Syukur dalam Kehidupan. ANWARUL, 3(5), 856–866.
Triani, D. A., & Hermanto, M. (2020). Implementation of Syawir Method in Improving Critical Thinking Pattern of Santri in Islamic Boarding School Fathul ‘Ulum Kwagean, Kepung, East Java. Educan : Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 81. https://doi.org/10.21111/educan.v4i1.3992
Winarti, E. R., & Waluya, B. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Problem Based Learning Dengan Peer Feedback Activity. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(2), 197–207.
Zein, A. (2018). Tafsir Al-Qur'an Tentang Akal (Sebuah Tinjauan Tematis). Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alquran dan Tafsir, 2(2), 233. https://doi.org/10.32505/tibyan.v2i2.392